Viktig sommerhandel for turistkommuner i Trøndelag

NTBinfo.no

Det handles vesentlig mer i tidligere Sør-Trøndelag enn i tidligere Nord-Trøndelag. Mens butikkene sør i det sammenslåtte Trøndelag omsatte for vel fem milliarder kroner i juli og august i fjor, ble det i samme periode handlet for vel to milliarder kroner nord i fylket.

– Det er også store lokale forskjeller innad i de to tidligere fylkene, forteller Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Sør-Trøndelag

Butikkene i tidligere Sør-Trøndelag fikk i fjor 17,4 prosent av omsetningen sin i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke. Det er omtrent som på landsbasis.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer. Kommunene Roan, Holtålen og Snillfjord er de fremste eksemplene, her kom henholdsvis 24,2, 22,6 og 21,9 prosent av omsetningen i juli og august i fjor, slår Stende fast.

Sommerhandelen utgjør mer enn en femtedel av årsomsetningen i ytterligere syv av kommunene i tidligere Sør-Trøndelag.