Tur til Halten

Foto: Bjørn LundeRoan Hytteforening ”tok på seg spanderbuksene” og ”sponset” tur til fiskeværet Halten lørdag 6 august for sine medlemmer.
Dessverre er det ikke enkelt å skaffe egnet transport til Halten i fra Roan, og vi måtte melde at det ble påmelding på den måten at ”først til mølla” prinsippet gjelder.  Den mest egnet båten som ble aktuell var MS Bjørnør med mulighet for 48 pers. Og allerede 25 juni var det fulltegnet. For sikkerhetskyld ble det også en reserve liste, hvis noen skulle frafalle, og det ble totalt 6 pers tatt inn derfra. Totalt hadde vi 28 pers på venteliste.

Foto: Bjørn Lunde
Lars Inge Dahl informerer i forkant av turen.

Når man planlegger en tur, så lang tid i forveien, er man bestandig spent på hvilket vær man vil få på den aktuelle dagen. Man skal tross alt krysse stor havet i noen timer.
Lørdag 6 august startet på en grå og skoddefull måte, men en fin temp på +18c. Spenningen var stor utover dagen, da man kunne se at skodda lettet, og ble tynnere.
Det var på forhånd varsel om at båten ville gå presis 14.30 fra Roan Havn. Men allerede
kl 14.15 var vi fulltallig, og MS Bjørnør la i fra havn som planlagt.
Vi ble møtt av to meget blide og service innstilte mannskap. En stor TAKK til dem.
Alle fant sin plass ombord, og turen ut til Halten var i gang. Noen av våre medlemmer var tydelig ikke så sjøvant, og ville heller ha frisk luft ute på dekket, enn å sitte i salongen. Noen andre hadde gjort sine forberedelser og tatt sjøsykepiller. Selv undertegnede var ”blek om nebbet” i perioder når storsjøen rullet båten som en jolle.

Foto: Bjørn Lunde
Skodda låg lavt, men fint likavel.

1 time 50 minutter senere, var vi vel fremme på Halten, der ble vi tatt imot av Laila Støen, en av ”ildsjelene som holder Halten i live”. Laila kunne fortelle at maten var varm, og vi var hjertelig velkommen inn på brygga. Vel inne på brygga, som tidligere hadde vært Halten’s tørrfisklager, var det dekket på flere langbord til oss alle 51 pers. En utrolig fin atmosfære. Som avtalt med værtskapet, laget de en lokal fiskesuppe samt Halten fiskeburger, noe som smakte helt fortreffelig. Flere uttalte at dette var den beste fiskesuppa de noen gang hadde smakt. Vertskapet overrasket også med at de serverte nystekte vafler og kaffe etter maten.

Halten info fikk vi fra Artur Johannsen. En av de som hadde vært fastboende der ute, helt til han var 17 år. Roan Hytteforening’s medlemmer ruslet rundt om på øya og koset seg i finværet, dvs akkurat litt for mye skodde, slik at det ikke var noe vits i å besøke fyret.

Foto: Bjørn Lunde
Nydelig fiskesuppe ble servert.

Vi hadde planlagt tur tilbake kl 20.30, men allerede kl 19.30 var de fleste fornøyd, og ville hjem til sine kjente områder og hytter, og nøyaktig 2 timer senere var vi i Roan Havn. Selv om det var noen som ble litt sjøsyke, var alle enige om at dette var en kjempefin tur.

Takk for laget til alle sammen.
Lars Inge Dahl