Tunge maskiner i fjellheimenfo

Arbeidet med adkomstveiene til Roan vindpark går så det suser.

Roan vindpark er den første av vindparkene til Fosen Vind DA som bygges ut, etter at den store investeringsbeslutningen ble fattet i februar.

Nest størst

Dette blir også den nest største parken som skal etableres i Fosen, nest etter Storheia vindpark i Åfjord og Bjugn.

Det var entreprenørselskapet Johs. J. Syltern fra Åfjord som fikk oppdraget med adkomstveiene.

– Det ble en litt treg start i Einarsdalen på grunn av teleløsning og vanskelige grunnforhold, men nå er dette jobbet inn og vi holder skjema, forteller byggeleder Halvor Haarstad i Statkraft.

Vi får bli med inn i anleggsområdet i Tostendalen.

– 100 meter vei for dagen

Totalt 13 kilometer med vei skal etableres inn til vindkraftområdet til Roan vindpark.

– Vi har nå lagt nærmere åtte kilometer grov anleggsveg, som skal suppleres med bærelag og slitelag av grus på toppen. I snitt anlegges 100 meter vei for dagen, så det går effektivt for seg. Anleggsarbeidet pågår hele uka gjennom. Anleggsarbeiderne jobber skift – åtte dager på og seks dager fri, forteller Halvor Haarstad.

Veiene som anlegges er seks meter brede, og er tilpasset de store transportene som skal opp på fjellet.

– Dere holder skjema?

– Ja, vi skal være ferdig til oktober som fastsatt, slik at man da kan gå i gang med internveiene som anlegges og plassene hvor vindmøllene skal opp.

Fakta om Roan vindpark

Produksjon (GWh): 900