Syltern til topps for ny storpark

Johs. J. Syltern er nå inne i sluttfasen med de to adkomstveiene opp til Roan vindpark. Deretter venter den store jobben med internveier og punktene hvor møllene skal monteres.

Entreprenørselskapet Johs. J. Syltern fra Åfjord, med støtte fra flere underentreprenører, har holdt tidsplanen for å komme seg opp til den store vindparken som skal etableres i regi av Fosen Vind DA.

Tre bruer

Dette blir også den nest største parken som skal etableres i Fosen, nest etter Storheia vindpark i Åfjord og Bjugn.

Adkomstveiene fra henholdsvis Tostendalen i øst og Einarsdalen i vest, er nå anlagt i sin fulle lengde på 13 kilometer.

– Vi er inne i sluttfasen, hvor blant annet den siste toppgrusen nå legges på og det skal pyntes opp langs veiskjæringene, forklarer byggeleder Halvor Haarstad i Statkraft.

I tillegg skal tre bruer sluttføres over Sæterelva i Tostendalen.

– Brukarene støpes på plassen, mens selve brudekkene kommer prefabrikkert fra Verdal kommende uke, sier Haarstad.

Fikk første storkontrakt

I oktober begynner Syltern arbeidet med å bygge fem mil med internveier, 71 vindmøllefundamenter og øvrig infrastruktur ved samme vindpark. For selskapet trakk også det lengste strået om denne største kontrakten så langt. I andre kvartal 2018 skal alt stå klart for montering av turbinene.

– Hvordan kommende vinter vil bli, vil være avgjørende for hvor godt vi kommer i gang, sier assisterende prosjektleder Daniel Størvold.
100 i arbeid

– På det meste vil bemanningen på det prosjektet bli rundt 100 personer, fortsetter anleggsleder Frank Syltern. – Når vi går inn i fase to vil vi kunne jobbe ut ifra langt flere angrepspunkter. Dermed kan vi effektivt sette flere i virksomhet. Flest i arbeid vil vi ha utover våren og sommeren 2017, forklarer Frank Syltern.

Fakta :Roan vindpark

Produksjon (GWh): 900