Sommertreff på Halten

Også i år bestemte styret i hytteforeningen å legge det årlige sommertreffet til Halten. Det er ikke mange båter som er egnet til slike turer, og vi måtte reservere MS Bjørnør allerede i februar.

Utsikt fra fyret.

Hytteforeningen var usikker på hvor mange som ønsket tur til Halten, pga vi var der også i 2011. Men for sikkerhets skyld ble det opplyst om at vi kom til å benytte oss av samme påmeldings system «først til mølla» prinsippet.

Allerede etter 14 dager var det 25 påmeldte, men frem til avreisedato ble nøyaktig 48 påmeldte slik som MS Bjørnør har lov til å frakte. Noe som ble helt perfekt, slik at vi ikke måtte si nei dessverre til noen medlemmer.

Ombordstigning på Roan

På avreisedagen, 27. juli, var undertegnede veldig skeptisk til værutsiktene. Kl 11.15 var det fortsatt tykk tåke i Roan havn. Men kunne ane noe lysere utsikter. Og heldigvis ble det kjempefint vær med ca 20°C og sol i det vi la i fra land kl 14.30.

Tydelig at besøk på fiskeværet Halten henger høyt for mange. Og når man er langt ute på åpent hav, uten å se fastland noen plasser, forstår fort at denne båt turen gjør man ikke med hvilken som helst båt. Selv om det hadde vært lite vind i de foregående dagene, merker man umiddelbart «tung-sjøen» med lange dønninger. MS Bjørnør brukte nøyaktig samme tid i år som forrige gang, og etter 1time og 50min var vi framme på Halten.

Også i år ble vi ønsket velkommen av Laila Støen, samt andre medlemmer av Roan Hytteforening som allerede var der i forbindelse med 30 og 50 årsdag.

Temperaturen på Halten var litt lavere på enn på fastlandet, men uten at dette la noe demper på medlemmenes iver i å gå i land.

Laila mente at det var fornuftig at vi skulle benytte det fine været, og anbefalte en liten guidet vandring rundt om, slik som på Fiskarheimen, og andre se verdigheter på Halten.

Fiskemottaket med Halten fyr i bakgrunn.

Etter ca 30-45 min møtte alle opp for å spise Haltens fiskesuppe og fiskeburger. Etter god mat  ble det anledning til å kjøpe kaffe og kake.

Aller siste familie som flyttet fra Halten, var Laila med familie. Og derfor ble det ganske naturlig at hun fortalt oss alle om Haltens historie.

For å strekke på beina etter mat, ble det foreslått en tur opp i fyret for den som er interessert. Og hele 33 ønsket å være med på denne guidet turen. Pga at dette måtte deles inn i grupper a5stk,  tok dette mye lengre tid en anntat. Så hjemturen startet ikke før 20.30.

Men pga god medvind og sjø, ble hjemturen unnagjort på kun 1time 30min. ankomst Roan havn ganske nøyaktig 22.00.

Jeg kunne ikke se at noen ble sjøsyk på denne turen, og alle var kjempefornøyd.

Takk for laget alle sammen.

Lars Inge Dahl