Slik blir den nye «motorveien» i Midt-Norge

NRK.no

Den nye kraftlinja i Trøndelag får opptil 45 meter høye master og 40 meter brede kraftgater. – Ødelegger naturen i området totalt, sier Naturvernforbundet, som mener en kystnasjonalpark i regionen nå blir umulig.

Den nye linjen skal bygges som følge av Europas største vindkraftutbygging på land, og binde sammen de seks vindparkene fra Roan i nord til Snillfjord i sør.

– Det kommer en ny sentralnettlinje, som blir bygget fra Namdalen og sørover Fosen-halvøya, sa Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen til NRK tirsdag.

– Det kommer en tilsvarende i sør, som kobler på prosjektene der. I byggetrinn to blir dette koblet sammen til en sammenhengende forsyningslinje i ytre del av Trøndelag.

«Motorvei» for strøm

Sentralnettlinjer har blitt kalt «strømnettets motorveier», med en kapasitet er 420 kV.

Ved utbyggingen av samme type kraftlinje ved Hardangerfjorden kalte aksjonister de 25 til 45 meter høye mastene for «Monstermaster». I motsetning til i Hardanger, der linja ble lagt i luftspenn over fjorden, er linja planlagt i kabel på sjøbunnen ved kryssingen av Trondheimsfjorden mellom Agdenes og Rissa.

Rundt mastene er det en såkalt kraftgate på 40 meter.

– Dette blir normalt store kraftmaster slik vi kjenner fra andre steder. Kraftlinjen vil koble alle vindparkene til det norske sentralnettet, ifølge Rynning-Tønnesen.

– Ødelegges totalt

– En behøver ikke å være fanatisk naturverner for å forstå at dette kommer til å ødelegge naturen i områdene totalt. Det er ingen overdrivelse, det er en realitet, sier Steinar Nygaard i Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag til NRK.

Han kaller hele området hvor kraftlinjen og vindparkene skal bygges for «et fantastisk kyst- og fjellområde».

Byggingen av linjen Namsos-Trollheim har fått konsesjon, og kan dermed bygges. Statnett, som bygger ut sentrallinjenettet, har ennå ikke tatt en endelig investeringsbeslutning for om linjen skal bygges. Men Nygaard har innfunnet seg med at den nå kommer.

– Uten vindpark, ingen linje. Men med vindpark blir det nok linje, sier han.

Ingen kystnasjonalpark

Naturvernforbundet har tidligere foreslått en kystnasjonalpark som strekker seg fra fjell til sjø i Storheia-området i Åfjord. Her kommer det i stedet nå en av de seks vindkraftparkene.

– Det går selvfølgelig ikke an å få til en slik park med denne vindkraftutbyggingen, fastslår Nygaard.

Løpet ville i det hele tatt være kjørt for en kystnasjonalpark i Trøndelag med utbygging av kraftlinje og vindparker langs kysten i Trøndelag, påpekte Naturvernforbundet i en høringsuttalelse om kraftlinja i 2010.

Også reineiere har reagert svært negativt på nyheten om vindkraftprosjektet. De har anslått at en tredjedel av reinbeitet vil forsvinne på Sør-Fosen når utbyggingen settes i gang.