Roan Hytteforening’s årlige sommertur

Foto © Lars Inge Dahl

I strålende solskinn lørdag 1 august kl 14.00 ble vi hentet i Bessaker havn, og 2 timer 45 min senere gikk vi i land på Sørgjæslingan fiskevær med totalt 50 medlemmer.

Mange husket i fra i fjor den flotte nye båten Osenfjord, og den var også til stor begeistring i år.

Undertegnede har i mange år hørt snakk om den fenomenale skipsleia som går på «inn-sia» av holmer og skjær. Og nå fikk vi oppleve denne spektakulære sjøturen. Aldri før har jeg følt at man kjører et slalomløp ute på fjorden. En skikkelig stødig og flink skipper fikk båten sikkert frem i mellom alle disse skumle grunner.

Mange av våre medlemmer har aldri besøkt denne øya-gruppa Sørgjæslingan tidligere, inkludert undertegnede. Så påmelding til denne turen ble fort populær.

Sørgjæslingans venner tok imot oss med selvlaget fiske-burger, pølse i brød, kaffe og vafler. Medlemms-gruppen ble delt inn i to, og guide i fra Norveg museum fortalte om Sørgjæsslingans historie.

Den lokale butikken ble også åpnet, slik at gammel historie ble fortalt og at noen fikk kjøpt med seg en suvernir.

Flere ytret sine meninger om Sørgjæslingan kontra vår tidligere tur Halten, og det ble enighet om at denne plassen var finere enn Halten.

På tur hjemover gikk turen på «ut-sia», så hjemturen ble på kun 1 time 50 min.

Allerede kl 21.50 var alle på land igjen i Bessaker.

Etter endt tur var det bare glade fjes å se……………..