Pressemelding: Om mobildekning i Roan

Den 6. februar publiserte Fosna-Folket et intervju med Jan-Helge Grydeland, ordfører i Roan kommune, der han påpekte mangler og svakheter i mobilnettet i kommunen. Grydeland frykter for at det må en katastrofe til før dekningen blir bedre – to dager etter var det skog- og lyngbrann i Roan, ikke bare en men to steder.

Skjermbilde 2014-02-10 kl. 20.22.12

Heldigvis gjekk det bra denne gangen. Takket være gunstige værforhold, god innsats på bakken og rask tilgang til brann-helikopter ble begge brannene raskt slukket uten at verken liv eller nevneverdige verdier gjekk tapt.

Ordfører Grydeland trekker i intervjuet paralleller til storbrannen i Flatanger der mobilnettet gjekk ned grunnet stor pågang. Telenor, ved dekningsdirektør Bjørn Amundsen, sier at mobilnettet ikke er bygd ut med tanke på å være et nødnett. Telenor har også bygd ut mobilnettet i Roan mer en hva kravet til konsesjon tilsier.

Men i Roan kommune er det ikke bygd ut noe nødnett ennå. Derfor er det mobilnettet vi stoler på. Vi erfarte det i begge de to store brannene som vi har hatt i år, både på Flatanger og i Lærdal – mobilnettet falt ut. I Roan merket de det godt under stormen Dagmar som rast i romjula for ett siden. Mobilnettet er ikke til å stole på når en trengte det som mest.

Sist sommer spurte vi medlemmene i Roan hytteforening hvordan de opplevde mobildekningen. Tilbakemeldingene som vi fikk gjekk på at den stedvis var treg og mangelfull. Akkurat slik ordføreren beskriver situasjonen.

I det daglige er det fastboende og næringslivet i Roan kommune som sliter mest med den dårlige dekningen. Men mest kritisk blir det når liv og helse står på spill. Innen et nødnett er på plass vil vi nok oppleve flere perioder med ekstrem tørke, nedbør og vind. Da vil  et hardt prøvet mobilnett, igjen, mest trolig, bryte samme.

Stiller seg bak kravet

Styret i Roan hytteforening stiller seg bak kravet til ordfører i Roan Jan-Helge Grydeland om at noe må gjøres for å utbedre det eksisterende mobilnettet. Som ellers når oppgaver skal løses så er det pengene som rår, noen må betale for en ytterligere utbygging av mobilnettet i Roan. Bjørn Amundsen foreslår at Fylkeskommune må komme på banen. Kanskje er det slik at vi må til med et større spleiselag for å få dette til. Men dette vil sette premisser for andre kommuner. Både langs kysten og i innlandet er det flere små kommuner i samme situasjon.

Roan hytteforening ble stiftet i 1993 og er en partipolitisk nøytral interesseorganisasjon for eiere av fritidseiendom i Roan kommune. Foreningen har som formål å ivareta medlemmers felles og individuelle interesser forbundet med fritidseiendommer og fritid i Roan kommune.