Nødplakat redder liv

Et A4-ark på hytteveggen kan skille mellom liv og død.
For to år siden ble nødplakaten utarbeidet av Statens kartverk og Hovedredningssentralene for Sør- og Nord-Norge. Bakgrunnen for dette prosjektet er at mange bygninger i Norge mangler gateadresser.

Kartkoordinater på ark

Dette gjelder spesielt hytter og fritidseiendommer.
- Plakaten angir hyttas nøyaktige geografiske posisjon, og med disse koordinatene vil man ikke oppleve at nødetatene sløser bort tiden med å finne ut hvor de skal rykke ut, sier Åge Hadler, informasjonssjef hos Statens kartverk.

Bruk Norgesglasset på Statens kartverk sine sider til å finne hytta di, og trykk deretter på Røde Kors-knappen og klikk inne i kartet for å markere hvor hytten din befinner seg. Overst til høyre i vinduet kan du nå klikke på en link som vil generere kartet, klart for utskrift. Ambulanser, helikopter og redningskjøretøy er utstyrt med kartsystemet som gjør det svært enkelt å finne frem dersom man har GPS-koordinatene.

Artikkelen er saksest fra adressa.no

Nødplakat kan du lage her –>

Så godt som hele befolkningen (92 prosent) går tur eller driver med andre former for friluftsliv en gang i blant, og friluftsliv er en viktig fritidsaktivitet for dem.

Det viser en fersk undersøkelse Synovate har gjort på oppdrag fra Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO) og Direktoratet for naturforvaltning (DN). Et representativt utvalg av befolkningen er spurt om de driver friluftsliv og om hvorfor de eventuelt gjør det.

Denne artikkelen kan du lese i sin helhet på nettsiden til Direktoratet for naturforvaltning >>