Lengre transport til sykehus for folk fra Osen og Roan

Folket i Osen og Roan som må til sykehus med ambulanse kan få en lang tur etter at det natt til tirsdag gikk et ras på fylkesvei 17 sør for Bangsund.

– Etter at grunnboringene er gjennomført vil vi vite mer når vegen kan gjenåpnes. Inntil videre vil vi ikke spekulere hvor lang tid dette kan ta, sier prosjektleder Dieter Manka i Statens vegvesen til Namdalsavisa.

Sykehuset i Namsos er lokalsykehuset for Roan og Osen. En tur fra Osen sentrum til Namsos tar vanligvis litt over en time.

– Hvis ambulansen skal til Namsos må den bruke godt over to timer, og kjøre via Grong på E6, sier Sigrid Angen i Osen kommune til Fosna-Folket. Alternativet kan være Levanger sykehus som er kortere enn dette.

Hvis du planlegger tur til Namsos vil den korteste veien nå være fylkesvei 720 over Verrabotn, framfor å kjøre over Osenfjellet.

Osen kommune skriver følgende på sin nettside:

Da FV 17 er stengt sør for Bangsund er det utfordringer i forhold til syketransport.  Legekontoret i Osen har legevakt på dagtid som vanlig. På ettermiddag, kveld, natt og helg vil telefonhenvendelser fra berørte pasienter som vanlig bli vurdert ved legevaktssentralen i Namsos. Noen vil sannsynlig benytte seg av lokal legevakt i Namsos, men Steinkjer Legevakt er disponibel der det finnes hensiktsmessig. Pasientene skal ringe vanlig legevaktnummer som ellers, telefon 72 57 71 50. Sykehuset Levanger er informert om status.