Hyttefolkets økonomiske bidrag

money-256278_640

Hyttefolk handler for over 18. mill i Roan. Det er hovedkonklusjonen i spørreundersøkelsen som Roan hytteforening gjennomførte blant våre medlemmer i fjor sommer. Bakgrunnen for undersøkelsen var å avdekke det økonomiske bidraget hyttefolket betyr for næringslivet i Roan kommune.

Totalt er det 558 fritidsboliger i Roan kommune. Blant våre medlemmer var det 23 som svarte på undersøkelsen. Det er dessverre for få til å kunne trekke bastante konklusjoner, men undersøkelsen gir oss en pekepinne på det økonomiske bidraget. Tallene som vi har kommet frem til stemmer også godt overens med tilsvarende undersøkelser gjort andre steder i landet.

46 % av dagligvarehandelen

Hver hytte handler dagligvarer for ca kr 21.000,- i butikkene i Roan. Tilsammen utgjør det kr 11,9 mill, omtrent 46 % av omsetningen av dagligvarer i Roan. I tillegg handler hyttefolk andre varer og tjenester for kr 6,5 mill. Tilsammen utgjør dette en omsetning på kr 18 mill.

Øker befolkningen med 293 personer

I snitt benyttes hver hytte i 79,9 døgn. Det bor 2,4 personer i hver hytte. Med 558 fritidsboliger utgjør dette et dagsbesøk på 107.000 personer. Omregnet til fastboende tilsvarer det en befolkning på 293 personer.

Hele undersøkelsen kan du lese her: Hyttedøgn 2014