Hagefugltellingen 2016

small-birds-1046540_640

Fuglevennen.no

Hagefugltellingen arrangeres hvert år i slutten av januar, og er et samarbeid med andre nordiske landene. Danmark, Finland og Sverige har gjennomført opplegget i flere år enn i Norge, som var med for første gang i januar 2008.

I år går Hagefugltellingen av stabelen lørdag 30. og søndag 31. januar. For at skoler, barnehager o.l. skal kunne bli med har vi også inkludert uken før og etter selve helgen (23. januar til 7. februar). Alle oppfordres til å delta på Hagefugltellingen. Noter fuglene du ser i hagen din, og legg inn det du har sett på internett etterpå.

En av målsettingene med hagefugltellingen er å sette søkelyset på hvordan klimaendringer endrer artssammensetningen for overvintrende fugler i Norge og Norden. Ved å samle inn denne type informasjon fra mange deltagere kan vi bedre få en forståelse av variasjoner i småfuglenes forekomst i det vinterlige Norden.

Hagefugltellingen arrangeres av Norsk Ornitologisk Forening i samarbeid med miljolare.no.

Hvordan deltar man?

1. Tell fuglene du ser ved foringsplassen eller i hagen din. Noter det høyeste antallet du ser av hver art samtidig.
  2. For å legge inn observasjoner må man skaffe seg et passord. Passord får du ved å registrere deg på denne siden.
  3. Når du logger deg inn oppretter du først et område. Det er den plassen du har observert fuglene. Husk også å merke av denne plassen på kartet som kommer opp.
  4. Når du har registret området vil skjemaet for registrering av hagefuglene komme opp. Velg artene og fyll ut de feltene som er der.
  5. Etter at du har valgt «registrer» vil du få spørsmål om du vil legge inn bilder.