Godt marked for dem som skal selge hytta

Aftenposten.no

Det er ikke bare lav rente som påvirker hyttesalget. Markedet svinger seg opp når høstlige farger bader i sol.

Denne uken – med skoleferie på Øst- og Sørlandet – er hytteselgernes Høstutstilling. I år har selgerne av fjellhytter alle de viktigste faktorene på sin side.

– Fint vær og lav rente er godt for hyttesalget, sier daglig leder Tore Rugsveen hos DNB Eiendom Fritid i Lillehammer og kjent som en av de store hyttemeglerne her i landet.

Det siste halvannet året har det vært et stabilt godt hyttemarked, og meglerne ser ingen nedtur i horisonten. Selv om oppdaterte tall ikke vil foreligge før til våren, opplever ikke bransjen at oppbremsingen i norsk økonomi og økt arbeidsledighet har minket lysten på hytte på fjellet. På Finn ligger det nå 1218 fjellhytter til salgs. 462 av disse har visning denne uken. Trysil, Geilo og Hafjell troner på listen over flest sidehenvisninger.

– Hyttemarkedet på fjellet har begynt veldig bra. Det har vært bra utvalg av hytter til salgs, og det har vært stor etterspørsel, sier administrerende direktør Christian V Dreyer i Eiendom Norge, bransjeforeningen for eiendomsmeglingsforetak.

Setter pengene i hytte

Mens fint vær påvirker lysten på hytte, er det lav rente som påvirker evnen og fornuften. Det gjelder like mye innskuddsrenten som utlånsrenten.

-Ofte er en del av kjøpesummen basert på arv. Mange ser ut til å plassere slike penger i en hytte i stedet for å ha dem i banken, sier Tore Rugsveen. Han får støtte av daglig leder Gjermund Svendsen-Rosendal hos Eiendomsmegler 1 i Hemsedal, som opplever at hyttekjøp ofte er et resultat av en lengre prosess.

-Vårt inntrykk er at egne midler utgjør en stor del av kjøpesummen ved et hyttekjøp. Det er veldig sjelden jeg har kjøpere der mesteparten av kjøpesummen er lånefinansiert, sier daglig leder Gjermund Svendsen-Rosendal hos Eiendomsmegler 1 i Hemsedal.

Merker svak krone

Det er også tegn til at svak krone begynner å påvirke hyttesalget positivt. Kronekursen kan gi to utslag: Utenlandske kjøperes interesse for hytte i Norge og nordmenns iver etter å kjøpe feriehus i utlandet.

-Det er for tidlig å trekke noen konklusjoner, men jeg har solgt flere hytter til svensker den siste tiden. Disse har vært veldig ivrige til å gjøre opp for seg før kronen eventuelt skulle styrke seg, forteller Gjermund Svendsen-Rosendal. Dette kan tyde på at norske hytter er i ferd med å bli mer interessante for utenlandske kjøpere.

-Norske fjellhytter er blitt vesentlig billigere for utlendinger det siste året. Det er ikke utenkelig at det kan resultere i økt interesse fra utlandet, etter noen år med liten interesse, sier Christian V. Dreyer i Eiendom Norge.

Nærhet til hjemmet

Hyttemeglerne trekker også frem flere andre trender i dagens hyttemarked. En av dem er at hyttekjøperne blir stadig yngre.

-Jeg har hatt langt flere kjøpere i 30-årene enn det jeg hadde tidligere. Det virker som om hyttelivet er blitt mer populært blant 30- og 40-åringer med små barn enn det var før, sier Gjermund Svendsen-Rosendal.

Disse har ofte to krav: At hytta ligger i gangavstand til der det skjer, til fasiliteter som skitrekk og butikker. Den andre kravspesifikasjonen er avstanden til hjemmet.

-Reiseavstanden er viktig. Hytte skal være tilgjengelig fredag kveld, men stadig bedre veier – som utbedring av E6 – gjør jo at denne grensen trekker stadig lenger oppover dalene, sier Tore Rugsveen.