Er én av 33 som vil starte friskole

Utdanningsdirektoratet har mottatt 33 søknader om å starte opp friskole fra høsten 2017.

Én av søknadene kommer fra Fosen: Vik-Bessaker skole.

Fryktet på forhånd

Kommunestyret i Roan vedtok forleden å legge ned denne barneskolen, og slå skolekretsen sammen med Brandsfjord skolekrets. Det er i dag 23 elever ved Vik-Bessaker skole.

Lokalbefolkningen i Vik- og Bessaker-området fryktet på forhånd at dette kunne skje. Muligheten for friskole hadde vært oppe i flere møter i forbindelse med barnehage og skole, og en gruppe ble satt ned som søkte om å opprette friskole før kommunestyret var samlet i februar for å ta en beslutning om skole- og barnehagestruktur.

Nærmiljøskole

Arne-Johan Nikolaisen i nevnte nedsatte gruppe, sa blant annet følgende til Fosna-Folket om søknaden som ble sendt:

– I forhold til grunnskolenivå, er det gjerne tre ulike typer: friskole tuftet på livssyn, friskole tuftet på anerkjent pedagogisk retning som eksempelvis montessori- eller steinerpedagogikk eller friskole etter særskilt profil. Vi har gått for det siste. Vi ser for oss å drive i forhold til kunnskapsløftet, men har lagt inn en egen profil som nærmiljøskole og et ekstra fokus mat og helse. Det siste innebærer at vi vil aktivt bruke nærmiljøet i undervisningssammenheng.