Ber Statnett om utsettelse

DN.no

TrønderEnergi, storbanken Credit Suisse og det sveitsiske kraftselskapet BWK ber Statnett om å utsette beslutningen om sentralnett i Trøndelag.

Klokken ni torsdag morgen møtes Statnetts styre på Værnes etter en uke med heftig pågang fra mange hold. Styremøtet har vært en frist for alle som vil at Statnett skal bruke fem til syv milliarder kroner på å bygge sentralnett, som kreves for å få opp vindparker i Trøndelag.

Onsdag ettermiddag kom endelig brevet som ble varslet til Statnetts styre da Statkraft for to uker siden besluttet å skrinlegge alle vindkraftprosjekter i Norge og Sverige.

Konsernsjef Ståle Gjersvold i TrønderEnergi har skrevet brevet stilet til Statnett-sjef Auke Lont hvor det fremgår at Credit Suisse Energy Infrastructure Partners AG og det sveitsiske kraftselskapet BKW Energie i samarbeid med TrønderEnergi jobber med en løsning for å finansiere vindkraftprosjekter på Fosen uten Statkraft på eiersiden.

I brevet nevnes ikke Snillfjord med ett ord. Fra Statnett har det hele tiden vært en forutsetning for å bygge ut sentralnett langs kysten i Trøndelag at det skal bygges ut vindkraft med minst 600 MW nord og 400 MW sør for Trondheim.

Sammen med representanter for Credit Suisse og BKW Energie ønsker TrønderEnergi-sjefen et møte med Statnett og Olje- og energidepartementet «for i fellesskap å se nærmere på hvordan vi kan finne konstruktive løsninger for å realisere de aktuelle nett- og vindkraftanleggene på Fosen», skriver Gjersvold og ber om at Statnett utsetter beslutningen om utbygging av nett i Trøndelag til ihvertfall 3. juli.

Gjersvold ønsker ikke å kommentere brevet til DN.

– Vi har mottatt et brev, men ønsker ikke å si noe mer før styremøtet, sier Kristian Marstrand Pladsen, kommunikasjonsdirektør i Statnett.

I DN onsdag signaliserte Statkrafts styreleder at selskapet kan se annerledes på vindkraft dersom det ikke lenger er et krav om å bygge ut i Snillfjord. En utbygging av Fosen alene vurderer Statkraft som lønnsom.

Det betegner næringsminister Monica Mæland (H) som «svært interessant».

– Styrelederens uttalelse i mediene om at det kan være aktuelt å gå videre med Fosen-prosjektet er selvsagt interessant. Det er ingen hemmelighet at et samlet politisk miljø ønsker vindkraftutbygging i Norge, skriver Mæland til DN, og legger til:

– Slike forretningsmessige beslutninger vil det være styret som tar.

Næringsministeren ønsket ikke å utdype sine kommentarer onsdag ettermiddag.