Trøndelag stemte mot Roan-Åfjord

Da Stortinget i vår stemte over kommunesammenslåingene på Fosen, stemte flertallet av representantene fra begge trøndelagsfylkene mot at Roan og Åfjord skulle få slå seg sammen.

– Det er en litt merkelig situasjon. Jeg har gjort meg noen tanker rundt at enkelte partier behandlet sammenslåingen vår som bruk av tvang, sier Roan-ordfører Einar Eian (H).

Da Stortinget stemte over kommunesammenslåingene 8. juni, vedtok de at Ørland og Bjugn skulle bli slått sammen med tvang.

Åfjord og Roan fikk også lov til å gjennomføre sin frivillige sammenslåing, men om bare representantene for trøndelagsfylkene hadde stemt, hadde det ikke vært tilfellet.

Trøndelag mot

Representantene for Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk venstreparti og Miljøpartiet de grønne stemte alle mot at Åfjord og Roan skulle slå seg sammen. De trønderske representantene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre stemte for. Dermed stemte ni av de totalt 15 trønderske representantene mot sammenslåingen.

– Jeg antar at de som stemte mot og begrunner det med at de er mot tvang i kommunesammenslåinger har sett at Åfjord også har en intensjonsavtale med Bjugn de har uttalt at de foretrekker. For Roans del kan det ikke være snakk om tvang, sier Eian.