STATKRAFT HAR VEDTATT INGEN VINDMØLLEUTBYGGING.

Roan.kommune.no

Roan kommune, ble i går torsdag 04. juni 2015 varslet av daglig leder i Fosen Vind AS om at det ikke kom til å bli noen utbygging av vindkraftverk i kommunen vår. Denne meldingen fikk vi nesten samtidig med at det ble lagt ut som nyhetssak på Fosna-Folkets nettsider.

Dette er svært alvorlig for vår kommune, og den økonomiske handlefriheten vi hadde sett fram imot fra ca. 2018, faller da bort om dette blir stående. Vi har vært i kontakt med juridisk bistand i forhold til de økonomiske utleggene vi så langt har hatt i forbindelse med arbeidet, og det er i dag tatt kontakt inn mot sentrale politikere i Oslo.

Vi kommer til å jobbe videre mot de sentrale politiske myndigheter de kommende dagene, for å se på muligheter for en endring av Statkraft sin beslutning. Vi i Roan håper på å få til et samarbeid med de andre berørte kommunene her på Fosen, og Snillfjord, slik at vi sammen kan kjøre et løp inn mot sentrale myndigheter. Jeg tror vi står sterkere sammen enn om vi opptrer hver for oss.
Jan Helge Grydeland

Ordfører Roan kommune