Skal kjøre på vanntanken i måneder om nødvendig

Beboerne får fortsatt ikke drikke vannet, og må belage seg på vanntank-vann i tiden framover. Nå skal kommunen invitere til folkemøte for å orientere innbyggerne om situasjonen.

I dag, torsdag, var Roan kommune i et møte med Mattilsynet i forbindelse med blysituasjonen ved Sumstad vannverk. Etter flere blyprøver over grenseverdien, har de siste prøvene gitt et oppløftende resultat. Innholdet av helseskadelig bly i drikkevannet har gått ned. Av totalt fem prøver var samtlige under grenseverdien.

Fortsetter å ta prøver

Ordføreren i Roan er nå opptatt av å finne direkte årsak til de høye blyverdiene.

– Det er viktig at vi fortsetter å ta prøver for å få avklart situasjonen, sier Roan-ordfører Jan Helge Grydeland (Sp).

Inviterer til folkemøte

I nær framtid vil Roan kommune, kommuneoverlegen i Roan, Mattilsynet og en samfunnsmedisiner invitere beboerne til et folkemøte.

– Vi vil orientere innbyggerne om hva som skjer videre, sier han.

– Vann av god kvalitet

Drikkevannet fra Sumstad vannverk kan fortsatt ikke drikkes. Roan kommune har derfor satt ut en stor vanntank som alternativ vannkilde.

– Hvor lenge vil vanntanken bli stående?

– Vi vil kjøre ut vanntanken i uker og måneder om nødvendig. Kommunen skal sørge for at innbyggerne har vann av god kvalitet, sier Roan-ordføreren.