Sjekk når din kommune skal ta stilling til ett Fosen

I løpet av noen få dager skal sju kommunestyrer på Fosen si ja eller nei til én Fosen-kommune.

Åfjord kan bli første kommune til å behandle saken i dagens kommunestyremøte. Det er imidlertid en mulighet for at saken blir utsatt og at den i stedet behandles i et ekstraordinært kommunestyremøte neste uke.

Én eller fire

Stortinget skal behandle kommunereformen den 8. juni. Det synes nå å være kun to sannsynlige utveier av reformen på Fosen. Enten blir det fire kommuner med Ørland-Bjugn, Åfjord-Roan, Rissa-Leksvik og Osen, eller så blir det én. Fosen-kommunene skal i løpet av de første dagene i mai ta stilling til om hele Fosen skal bli én kommune. Det ligger an til ja-flertall i noen kommuner og nei-flertall i andre.

Tror på ja

Osen skal ta stilling til én Fosen-kommune i et ekstraordinært kommunestyremøte den 10. mai. Fellesnemda for Indre Fosen kommune, Bjugn kommunestyre og sannsynligvis også Ørland kommunestyre vil behandle saken den 11. mai. Fosna-Folket er ikke kjent med når Roan kommunestyre tar opp saken. Bjugn-ordfører Ogne Undertun (Ap) tror det kan bli ja-flertall i Bjugn.

– Jeg tror det krever ett eller annet forbehold om at staten kommer med en form for bidrag eller tilrettelegging på samferdselssiden. Det kan ikke staten rekke før vedtaket, så hvordan dette kan løses teknisk er fortsatt uklart, sier han.