Seks har levert anbud på 2,7 kilometer vei og to tunneler

Fosna-Folket.no

Statens vegvesen skal på vegne av Trøndelag fylkeskommune bygge 2,7 kilometer ny fylkesvei 6312 i Roan. Dette er veien som tidligere var kjent som fylkesvei 14.

To tunneler

Prosjektet består av 1,1 kilometer vei i dagen og to tunneler: Måviktunnelen på 920 meter og Berfjordtunnelen på 670 meter. Totalt utgjør dette en strekning på 2,7 kilometer. Det er rundt 380 kjøretøy som passerer på strekningen i døgnet.

Tidligere i høst lyste Statens vegvesen ut prosjektet på anbud. Fristen for å levere tilbud var onsdag 12. desember, og seks entreprenører meldte sin interesse for å bygge den nye vegen. To er fra Fosen: Åfjord-entreprenørene Tore Løkke AS og Johs. J. Syltern AS.

Følgende entreprenører har levert tilbud:

Leonard Nilsen og Sønner AS: 273 935 344 kroner
Tore Løkke AS: 262 355 046 kroner
Bertelsen og Garpestad AS – 239 881 356 kroner
Johs. J. Syltern AS – 230 815 629 kroner
Betonmasthæhre Anlegg AS – 230 660 495 kroner
Implenia AS – 227 599 121 kroner. 

Implenia lavest

Det laveste anbudet er levert av Implenia AS. Implenia Norge er en del av konsernet Implenia Group, som er den ledende leverandøren av bygg- og anleggstjenester i Sveits. Konsernet har videre også en sterk posisjon i det tyske, østerrikske og skandinaviske infrastrukturmarkedet, ifølge eget nettsted.

Implenia ble etablert i 2006, men kan se tilbake på rundt 150 år med konstruksjonshistorie. Videre opplyser selskapet om at Implenia Norge har rundt 600 medarbeidere og kan vise til mange års erfaring og ekspertise innen komplekse infrastrukturprosjekter i hele landet.

– Håp likevel?

Det er kun i overkant av tre millioner kroner som skiller laveste anbud fra Johs. J. Syltern AS med laveste fra en Fosen-bedrift.

Daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern hadde selv ikke fått oversikten over anbudene da Fosna-Folket ber om en kommentar.

– Kan det være at dere likevel får prosjektet når det ikke står om en større differanse?

– Nei, det tror jeg ikke. Men vi får vente og se når anbudene er gått gjennom, sier Øystein Syltern.

Må stenge i perioder

– Nå skal vi bruke de neste ukene på å vurdere de innkomne tilbudene og foreta en firmaevaluering. Deretter skal vi innstille en entreprenør. Vi håper å kunne signere kontrakten i løpet av januar neste år, for deretter å kunne starte med tilrigging og oppstart av anleggsarbeidet i løpet av februar, sier Håvard Ellingsen.

Den nye veien skal etter planen åpne for trafikk høsten 2020.

– Vi vil ha behov for å stenge fylkesvei 6312 i perioder mens anleggsarbeidet pågår. Vi vil etablere et SMS-varsel der vi orienterer i forkant om når veien blir stengt. Vi kommer tilbake med mer informasjon når det nærmer seg oppstart, sier Håvard Ellingsen.