Seks av sju ordførere på plass

Her er ordfører-oversikten i kommunene etter valget: Osen: John Einar Høvik (Ap). Roan: Einar Eian (H). Ørland: Tom Myrvold (H). Bjugn: Ogne Undertun (Ap). Åfjord: Vibeke Stjern (Ap). Rissa: Ove Vollan (H). Hvem som blir ordfører i Leksvik er foreløpig ikke spikret.

( … )

Høyre-ordfører i Roan

Ap, Høyre og KrF inngikk i forkant av valget en intensjonsavtale om samarbeid. Høyre ble største parti med 29,3 prosent av stemmene i Roan. Det gir 5 mandater i det nye kommunestyret. Alliansen Ap, Høyre og KrF får 10 av 17 mandater og rent flertall. Siden Høyre er alliansens største parti etter valget, er det duket for Einar Eian (H) som ny ordfører.

42 år gamle Einar Eian (H) blir Roan kommunes nye ordfører etter Jan Helge Grydeland (Sp). Varaordfører i kommunen blir Erik Jakobsen (Ap).

– Dette er en tillitserklæring fra velgerne. Det er nå jobben begynner, og vi må stå på for å vise at vi er tilliten verdig, sier Eian.

Da Fosna-Folket presenterte toppkandidatene i Roan, skrev Eian at særskilte interesse- og kampområder er samferdsel og næringsliv.

– Vi har en stor jobb å gjøre for å få trygge og gode veier i Roan, men det er en tung jobb, erkjenner Einar Eian.

– Når det gjelder næringsliv, så må vi støtte opp om næringslivet vi har, som ser ut til å gå bra. Det betyr ikke at vi skal legge oss bakpå. Vi må stå på for å hjelpe alle bedrifter, både store og små, sier Høyre-politikeren.

Valgresultatet i Roan gir følgende oppslutning og mandatfordeling:

Høyre: 29,3 prosent, 5 mandater

Senterpartiet: 27,8 prosent, 5 mandater