Planer om milliardinvesteringer på Fosen

NRK.no

Statkraft, TrønderEnergi, NTE og Agder Energi har etablert Fosen Vind AS. Selskapet skal eie tre planlagte vindparker.

– Investeringer på sju milliarder kroner på Fosen er ett skritt nærmere en realisering, skriver selskapet i en pressemelding.

I mars ble det kjent at kraftselskapene planla å samarbeide om bygging og drift av vindparkene Storheia, Kvenndalsfjellet og Roan.

De tre parkene skal kunne produsere energi tilsvarende strømforbruket til 100 000 husstander.

– Utbyggingen på Fosen er et av de største industriprosjektene noen gang i Trøndelag, og kan bli det største løftet for fornybar energiproduksjon i Norge på mange år, sier konsernsjef i TrønderEnergi Ståle Gjersvold.

Konsernsjef Christian Stav i NTE Holding AS sier til NRK at det er en gledelig dag.

– Vi har nå fått formalisert samarbeidet med TrønderEnergi, Agder Energi og Statkraft om å bygge ut 600 megawatt vindkraft på Fosen. Det er det antallet Statnett har stilt krav om å for å få bygge sentralnettslinje. Nå kan vi gå inn i neste fase, hvor vi fortsetter med detaljprosjektering og får opp et investeringsgrunnlag for prosjektene våre

Neste år blir det bestemt om de skal investere på Fosen.

– Med dagens kraftpriser og priser på elsertifikater, så er alle fornybare prosjekter i Norge i dag krevende. Vi mener vi har veldig gode prosjekter og vi tror vi skal klare å få lønnsomhet. Det endelige svaret på det får vi neste sommer når vi skal ta investeringsbeslutningen.

Kristian Aa er ansatt som daglig leder i selskapet. De skal dele lokaler med Statkraft i Trondheim.