– Ønsker ikke enda flere midlertidige ansettelser

I Roanstua var det stort oppmøte under streiken i dag.

LO, Unio og YS oppfordret sine medlemmer til å streike i to timer fra klokka 14 til 16 i dag. Den politiske streiken hadde til hensikt å protestere mot regjeringens foreslåtte endringer i arbeidsmiljøloven.

– Vil ha forutsigbar arbeidstid

I Roan var flere organiserte samlet for å markere motstanden.

– Vi markerte streiken i Roanstua med appell og informasjon om konsekvensene av endringer av arbeidsmiljøloven dersom forslaget blir vedtatt. Det var stort oppmøte og engasjement, sier Tina Øverdal i Norsk sykepleierforbund.

– Vi ønsker ikke enda flere midlertidige ansettelser. Det at arbeidsgivere nå kan få anledning til å forlenge og pålegge mer arbeidstid ønsker vi ikke. Det er greit å jobbe overtid når det passer, men vi vil ha forutsigbar arbeidstid. Vi ønsker å bestemme over fritiden selv, sier Inger Lise Eian i Utdanningsforbundet.

Har liten forståelse

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) sier til NTB at han har liten forståelse for at tre hovedorganisasjoner gikk til politisk streik mot endringer i arbeidsmiljøloven.

– Jeg har problem med å forstå hvorfor de streiker. Streiken er politisk motivert. Med mine forslag blir det ikke tillatt å arbeide mer enn det som er tillatt i dag, ikke tillatt med mer overtid enn i dag og heller ikke tillatt med flere søndager enn i dag. Arbeidsgiver kan ikke pålegge en ansatt å jobbe flere søndager på rad enn i dag og heller ikke pålegge flere overtidstimer enn i dag i løpet av ett år, sier Eriksson til NTB.

.