Med Osenfjord til Tarva

IMG_0338

Årets sommertur var som vanlig med den fantastiske båten Osenfjord, og med tidligere turer i minne, var flere medlemmer som ble ekstra glad, når de så at det var samme hyggelige mannskap som tidligere år.

Lørdag 6. august var det avgang fra Bessaker var kl. 14.00. Med redusert fart, hadde vi bestilt Osenfjord til å gå inn i diverse fjorder på vei sørover, slik at hyttemedlemmene kunne se sin egen hytte, og landskapet fra sjøsiden.

Praten blant medlemmene kom fort i gang, med masse peking og kommentarer ettersom båten kom til kjente farvann. Selv undertegnede ble litt sentimental og rørt når Osenfjord gikk inn i vakre Bergfjorden.

Også i år fikk vi meget fint vær, slik at mange sto ute på dekk under hele turen.

Vi skjønte raskt at vår timeplan kom til å sprekke, så det ble tatt avgjørelse om å droppe Skjørafjorden til fordel for å treffe Hurtigruta i Stokksund område.

Der ble mange overrasket, da det plutselig dukket opp to(2) stk Hurtigruter på vei nordover, noe som er meget spesielt. Meget fin stemning om bord i båten, der alderen varierte fra 4 til 94 år !!

Ankom sørsiden av Tarva ca kl 17.00, og mange gledet seg til et besøk på øyas pub, men til stor skuffelse var dessverre denne stengt. Vår kontakt person på øya, Morten Harøy, kunne trøste de mest øltørste, at det var masse kald drikke på skolen. Og de som ikke hadde lest invitasjonen ble litt overrasket, da vi måtte gå ca 3km til øyas midtpunkt og skole. Der ble vi mottatt av Tarva’s velforening som hadde grillet nydelige koteletter og laks med tilbehør.

Etter god mat og drikke, var det ny spasertur nordover og til ruinene etter 2dre verdenskrig. Tarva har en rikholdig historie fra 2dre verdenskrig, noe som vi fikk høre fra en av de fastboende der ute.

IMG_0334

Ca kl 20.15 var det avgang fra havna som tyskerne bygget lengst nord på Tarva. Kaptein om bord på Osenfjord er av det blide slaget, og ved spørsmål om det var mulig å gå innaskjærs tilbake? Var dette selvsagt ingen problem. Og halvveis på vår rute, ble turen også lagt innom Lysøysund for å se om det var noe liv og fart på Lysøysund-dagene.

Kiran’s holmene samt Hongsand ble også passert på indre side, noe som var til stor begeistring. Ankom Bessaker havn ca 23.00 med bare blide fjes.