Glimt fra sommerturen til Osen og Flatanger

5. august 2017

Hytteforeningas tradisjonelle sommertur med «MS Osenfjord» gikk i år fra Bessaker kl. 14.00 med 44 deltakere. Været var det aller beste som en kunne håpe på. Det er ikke hver dag en kan stå i t-skjorte ute på en hurtigbåt i fart i Trøndelag, heller ikke en sommerdag!

Med på turen hadde vi kjentmann fra områdene vi skulle til; Kjell Loeng. Han har blant annet vært skipper på lokalruta «Bjørnør». Dermed fikk vi jevnlig info over lydanlegget om hvor vi var, hva vi så, kjente personer og hendelser langs ruta vår. Folk og steder i Osen og Flatanger ble kommentert. Vi så ut til Kya i horisonten. I innerleia var det til tider nærmest brodering med hurtigbåt mellom skjær, staker og lykter.

Første stopp var på Utvorda ved utløpet av Namsenfjorden. Her fikk vi en underholdende og interessant halvtime med Trond Strøm som fortalte om natur og kultur i Ytre Namdal, og hendelser fra Utvorda under 2.verdenskrig. Vi fikk ikke gått opp til festningen, men mange av oss fikk lyst til å ta den turen senere.

På returen anløp vi Småværet, hvor vi fikk kjøpt fiskesuppe med brød og drikke til. Det er virkelig imponerende hvordan det er bygd opp der etter den store brannen i 2014. Tida går fort, og vi var tilbake på Bessaker kl. 20.20, litt senere enn planlagt. «Turadmiral» Tore Wist fra styret i hytteforeninga takket for turen og oppfordret medlemmene til å komme med forslag til nye turmål på kysten for senere turer.

«Roald Amundsen» passerte vi også.