Forbedrer mobildekningen langs fylkesveiene 705 og 715

Stfk.no

Fylkeskommunen har inngått rammeavtaler med Sitecom og Relacom om infrastruktur til mobilnettet. I første omgang betyr dette bedre dekning langs FV 705 (Tydal-Brekken) over fjellet, samt langs FV 715 mellom Steinsdal og Osenfjellet. Rammeavtalene som er inngått skal sikre en mer forutsigbar og raskere utbygging av slike prosjekt de neste 2 årene.

Sør-Trøndelag fylkeskommune har inngått rammeavtale med tre leverandører relatert til mobilprosjektene. Sitecom og Relacom skal bygge telemaster og telehytter. Helitrans skal frakte materiell og utstyr for de nevnte. De inngåtte avtalene skal sikre en mer forutsigbar og raskere utbygging av de vedtatte prosjektene.

Røros, Tydal og Osen først ute

Først ute er tre prosjekter, henholdsvis i kommunene Røros, Tydal og Osen. Prosjektet på Røros og i Tydal skal forbedre dekningen langs FV 705 over fjellet, med en ny basestasjon på Langvikåsen og en i Stugudal. Her blir også den generelle dekningen i Stugudal forbedret. Netcom vil være først ute med å montere sambandsutstyr, men det er også et håp om at Telenor blir med .

Det vil være plass for inntil tre operatører i hver hytte og mast.

I Osen kommune kommer det en ny basestasjon på Nordkangsen. Denne skal forbedre dekningen langs FV 715 mellom Steinsdal og Osenfjellet (fylkesgrensa). Her er det Telenor som vil være først ute.

Malvik, Meldal og Rissa neste

Planen er at master og hytter skal monteres i høst, og at dekningen er på plass senest seks måneder etter at hytte og mast er på plass.

Det er også planlagt lignende prosjekter i Malvik, Meldal og Rissa. Men det er ennå litt for tidlig å si når dette kan realiseres.

Fylkeskommunen tar ansvar

-Vi vil også ta et ansvar ovenfor andre kommuner i fylket i slike prosjekter. Mobildekning har blitt komplisert og det er en fordel at den regionale kompetansen og de inngåtte avtaler også kan benyttes lokalt, sier prosjektleder i fylkeskommunen, Pål M. Dahlø.