Fin tur til Ansteinsundet

I strålende solskinn lørdag 16. august kl 14.00 ble de første medlemmene hentet i Bessaker havn, og 45min senere gikk vi fra Roan havn med totalt 38 medlemmer. Vi hadde på forhånd fått vite at FosenNamsos Sjø hadde fått sin nye båt, så mange var ekstra spente. Og gleden ble stor, da vi fikk se at båten var fenomenal fin, og velegnet for vår tur.

Fottur til marmorbrudd

Osenfjord til kai i Ansteinsundet.

Roan Hytteforening’s årlige sommertur fikk litt «historisk» preg i år, da turen gikk til øya Almenningen for beskuelse av marmorbruddet. Selv om denne øya ikke ligger veldig langt fra fastlandet, var det fortsatt mange av våre medlemmer som ikke har besøkt øya tidligere, inkludert meg selv. Nidarosdomen er verdenskjent, men hvor mange viste at marmorsteinen til søylene er hentet fra øya Almenningen i Roan?

Pga at Almenningen ikke har noen «offentlig» kai, måtte vår leder Ella Troning innhente godkjenning av å bruke øya’s største private kai. Noe som tydeligvis ikke var noe problem, da vi ble tatt imot av en smilende grunneier. Ella var også vår lokale «guide» på denne turen.

Dessverre var det litt for høyt gress og ulendt terreng slik at ikke alle klarte å fullføre den ca 30 min gangturen over øya. Men for de som kom frem, var det flere som klatret opp i «bruddet» og fikk med seg marmor suvenir hjem.

På tur hjemover, stoppet båten i Ansteinsundet, for en matbit på Jonbrygga. Her på Ansteinsundet, var det på nytt at Ella stilte opp som guide, og tok med medlemmene rundt på en liten tur.

Allerede kl 19.30 var vi tilbake til Roan, og jeg regner med at de siste medlemmer ble satt av i Bessaker havn ca 20.15.

Etter endt tur var det bare glade fjes å se……………..

Lars Inge Dahl