Destinasjons-selskapene har valgt seg øyregionen

Hitra-Frøya.no

For første gang har alle destinasjons-selskapene i Trøndelag Reiseliv lagt sitt markedsrådsmøte til øyregionen. Det er destinasjons-selskapet Kystnorge, som dekker områdene Hitra, Frøya og Fosen, som står som vertskap.

– Tilstede i markedsrådet er destinasjons-selskapene i Namdalen, Innherred, Røros, Oppdal, Trondheim og Bessaker, i tillegg til at vi har invitert gjester til å holde foredrag, forteller Mats Forsberg, daglig leder i Kystnorge.

Todagerssamlinga innledes mandag med møter på Dolmsundet hotell, før det utpå ettermiddagen er lagt opp til øyhopping med tur til Bogøya og Mausund. Tirsdag blir det nye møter og foredrag for å stake ut samarbeids-kursen for den trønderske reiselivsnæringa.

– Så mye bra å vise fram

Forsberg gleder seg stort til å ta i mot besøk, og til å vise fram deler av det øyregionen har å by på.

– Det er så mye bra på Hitra og Frøya, og vi ønsker alltid å vise så mye som mulig. Men tiden vi har til rådighet er begrensende faktor, så vi rekker bare å vise noen av våre perler. Dette er først og fremst et arbeidsmøte, sier Forsberg.

Kystnorge er underlagt Trøndelag reiseliv, som igjen er organisert under paraplyorganisasjonen Visit Norway. Det er selve destinasjons-selskapene som møtes i markedsrådet, og ikke medlemsbedriftene som driver reiseliv på Hitra og Frøya.

Bli kjent med regionen

– Målsetting med samlinga er dels få de andre destinasjonene og Trøndelag Reiseliv til å bli kjent med vår region. Det er samtid et mål å utvikle samarbeidet og utveksle kunnskap, selv om vi er konkurrenter i det lokale markedet. Vi setter pris på å få være med her. Dette viser at også Hitra og Frøya blir hørt og dratt med i det arbeidet reiselivet gjør i fellesskap. Det skaper samtidig en innsikt og kunnskap til oss om hvordan ting skal gjøres, sier Forsberg.

Blant konkrete temaer på agendaen er gjennomgang av reiselivskampanjer for 2015, forbedring av statistikkverktøy og hvordan selge hverandre.