Denne kommunen har flest innflyttere

Onsdag la Statistisk sentralbyrå (SSB) ut tallene som viser befolkningsveksten for andre kvartal i år. Generelt har det vært en vekst i hele Sør-Trøndelag, men to av kommunene her på Fosen har hatt en nedgang fra første kvartal.

Ørland økte mest

Fra inngangen til andre kvartal har Leksvik hatt en nedgang på 12 innbyggere og Roan en nedgang på 6 innbyggere.

Den kommunene som kan skilte med størst vekst fra april til juni er Ørland. Til sammen har folketallet økt med 17 personer. Rissa kommer etter med en økning på ti personer.

Bare starten

Tom Myrvold (H) sier at befolkningsveksten i kommunen er en gledelig utvikling, men legger til ydmykt at det har vært forventa med tanke på aktiviteten i kommunen de siste årene. Han legger til at veksten har kommet noe senere enn hva som var forventet. Samtidig er han glad for den positive siden kommer frem i en hverdag hvor støyen ofte blir diskutert nasjonalt.

– Vi som bor her vet at det ikke preger hverdagen vår.

Myrvold har en klar forventning om at befolkningsveksten vil fortsette. Han mener vi kun ser starten på en trend som vil vokse.

– Vi er godt forberedt til å ta i mor veksten som kommer.

Størst innflyttervekst

Selv om Bjugn bare har økt folketallet med 2 personer, har kommunen størst innflyttervekst. Men de har også størst utflyttervekst av Fosens syv kommuner.

Rissa har flest innflyttere fra utlandet av alle kommunene.

Andre kvartal 2016 Fosen

Tall hentet fra SSB. Hele statistikken kan du lese her.

Fødde Døde Innflyttere Utflyttere Folkevekst totalt Folketalet ved utgangen av kvartalet
16 Sør-Trøndelag 982 509 2254 2417 310 314358
1621 Ørland 12 5 58 48 17 5254