«RS Harald V» ble kalt ut på oppdrag, men nøyaktig hvor de skulle visste de ikke
Rundt midnatt tok en eldre mann kontakt med Florø radio. Seilbåten hans på 42 fot hadde gått på grunn ved et skjær. Redningsskøyta «RS Harald V» fikk meldingen klokka 00.05, og fem minutter senere satte båten i marsj fra Rørvik i Nord-Trøndelag i retning Buholmråsa i Osen kommune.
– Han var litt usikker på hvor han var. Vedkommende visste ikke om han var nord eller sør for Buholmråsa, sier Edvin Waagø på «RS Harald V».
Promillemistanke
Etter en samtale med redningsskøyta skal mannen ha ringt politiet. På bakgrunn av telefonsamtalen fattet politiet mistanke om promillekjøring.
– Mannen hørtes litt bedugget ut, forteller Waagø.
– Ga båten et rykk
På vei til havaristen kjørte «RS Harald V» innom Bessaker for å plukke opp politiet. Da redningsskøyta nesten var framme ved Allmenningen, ei øygruppe utenfor Roan kommune, ringte mannen igjen. Han leste opp nøyaktig GPS-posisjon. Etter at redningsskøyta hadde kjørt 56 nautiske mil var de framme ved havaristen klokka 02.45.
– Vi fant han rett nordøst for Vedøya (Ved Allmenningen i Roan kommune) mellom noen skjær. Vi satte ut en gummibåt med to fra «Harald V», samt politi. Vi ga båten et rykk, forteller han.
– Helt utkjørt
Seilbåten skal ha kjørt på skjæret da det var fjære, men da redningsmannskapet var på plass var det flo. Dette lettet arbeidet. Seilbåten kom seg løs etter kort tid, etter å ha stått med kjølen på skjæret i flere timer.
– Båten hadde «høgd» noen timer mot skjæret, men den tok ikke inn vann. Det viste seg at mannen ikke hadde promille, sier Edvin Waagø.
Da båten hadde kommet seg løs fra skjæret kom den opp på siden av redningsskøyta. Den eldre mannen var veldig sliten.
– Han var helt utkjørt. Vi sa at han måtte bare legge seg til å sove.
Deretter slepte redningsskøyta seilbåten til Bessaker i Roan kommune, hvor mannskapet om bord på «RS Harald V» fortøyde seilbåten.
– Han sov like godt, forteller Waagø.
111 nautiske mil
Siden mannen i starten ikke visste hvor han var, ble det veldig mye unødvendig kjøring for redningsmannskapet.
– Tur retur Rørvik ble på 111 nautiske mil (205 kilometer), sier Edvin Waagø, som er klar på at redningsaksjonen kunne blitt langt mer dramatisk om været ikke var såpass bra:
– Det er en dårlig plass å grunnstøte med mye sjø og vind.