Beredskapsbru settes på plass i kveld

Kontinuerlig vakthold på stedet vurderer sikkerheten og stabiliteten på vegen på stedet der Fylkesvei 715 raste sammen ved Bessaker i Roan kommune fredag kveld, opplyser Andreas Tessem i Statens Vegvesen.

Det jobbes med å få satt på plass ei midlertidig bru over stedet der Fylkesvei 715 raste sammen fredag kveld.

– Planen er at brua skal settes på plass i løpet av kvelden eller i natt, opplyser Andreas Tessem i Statens Vegvesen.

Kontinuerlig vakthold

– Nå er det fylt opp en del masser slik at trafikken kan gå over rørene som ligger der. Det er i tillegg kontinuerlig vakthold på stedet som fortløpende vurderer sikkerheten og stabiliteten på vegen, forteller Tessem.

Det er startet undersøkelser for å se på hva som kan gjøres for å få på plass en løsning så fort som mulig, forklarer han.

– Vi er først avhengige av å få en hydrologisk og geologi/geoteknisk vurdering av fyllinga og grunnforholdene før vi kan bestemme endelig løsning. Vi håper å kunne benytte ferdigprosjekterte løsninger fra andre prosjekter for å sørge for så rask utbygging som mulig, men dette avhenger av de nevnte vurderingene, sier Tessem.

Behandles av Fylkeskommunen

– Også ved Sørgjerd i Osen kommune skal veien være rast sammen?

– Angående Sørgjerd i Osen så har jeg dessverre ingen annen info enn at et grunnlag for beslutning vil bli oversendt til Fylkeskommunen i løpet av denne uka. Hvordan den interne behandlingen blir i Fylkeskommunen kan jeg ikke si noe om, sier Tessem.