Åfjord-entreprenør vant første anleggskontrakt

Den første anleggskontrakten i utbyggingen av Europas største vindkraftanlegg på land er tildelt Åfjord-entreprenøren Johs. J. Syltern AS etter en tilbudskonkurranse. Selskapet skal bygge adkomstveiene til Roan vindpark. Kontraktsverdien er i størrelsesorden 65-70 millioner kroner.

Dette skriver Statkraft i en pressemelding.

«Arbeidet med adkomstveien til Roan vindpark er det første konkrete arbeidet som settes i gang etter at eierne av Fosen Vind for et par uker siden besluttet å investere i prosjektet. Anleggsarbeidene tar til rett over påske, og de to adkomstveiene på henholdsvis 7 og 8 km vil være ferdige i løpet av et halvår», heter det i nyhetsmeldingen.

To veier

Roan vindpark er todelt og får to forskjellige adkomstveier. Adkomstveien til den østre delen av Roan vindpark anlegges fra fylkesvei 715 og oppover Tostendalen.

Adkomstveien til den vestre delen av vindparken anlegges fra fylkesvei 14 på Straum og oppover Einarsdalen.

Gleder seg over lokal vinner

– Det blir godt å komme i gang med konkrete utbyggingsaktiviteter og det er gledelig at et lokalt selskap vinner den første anleggskontrakten vi setter ut. Det bekrefter våre forventninger om et konkurransedyktig lokalt næringsliv og bekrefter at prosjektet vil skape verdier og ringvirkninger lokalt, sier Kristian Aa, daglig leder i Fosen Vind, i en uttalelse.